Tekstfragment: Paul Voors, Kunstblijfteenraadsel.nl, 2017.
‘Een koevoet, een hamer, een schaar. In zachte kleuren getekend hangen ze aan de muur. De vellen papier zijn niet ingelijst maar zijn direct aan de wand bevestigd. De voorwerpen lijken langzaam uit het papier op te doemen. Het voelt poëtisch.
Er is ook een andere kant, de objectiviteit, het afstandelijke. Een persoonlijke toets is ongewenst.’
Tekstfragment: Kunsttraject Amsterdam Zeeheldenbuurt, 2019.
‘Die afstandelijke benadering leverde juist verrassend aandoenlijke portretten op. Voor Monica was alles even belangrijk: ieder rimpeltje en haartje, ieder bloemetje op de blouse van tante Bep, het is allemaal met dezelfde nauwkeurigheid afgebeeld. De ooms en tantes staan in
de simpelst denkbare en meest neutrale pose op het witte papier.’
Tekstfragment: Laura de Bar, Kunstenaarsmagazine nr. 148, 2021.
‘Ze vertelt me dat de mensen die ze uitkiest om te portretteren allemaal iets in zich hebben waardoor zij voelt dat ze dichter bij hen mag komen; iets kwetsbaars. Het proces voorafgaand aan het vragen of Monica iemand mag portretteren is nauwkeurig, hier denkt Monica lang over na. Zo iemand moet Monica triggeren, aantrekken, zelfs beangstigen. Mensen moeten transparant blijven en een verdere grens hebben waarbij Monica het gevoel heeft dat ze een stapje naar voren kan doen.’
Tekstfragment: Hanne Hagenaars, Instagram, 2022.
‘Dat is ook het moment dat Monica steeds zoekt, als de man of vrouw haar aanwezigheid niet meer ervaart. Ze wil graag door hun emoties heen kijken, een connectie voelen, op het meest intense niveau. En dat zie je in haar tekeningen terug, ze zijn intens .’
Tekstfragment: Sandra Mackus, Was getekend…, Limburg Biënnale, 2024.
‘De man lijkt ons ietwat ongemakkelijk aan te kijken en weet zich niet goed een houding te geven. Het portret roept daardoor kwetsbaarheid op, wat niet alleen door zijn houding wordt veroorzaakt maar ook door het zachte kleurgebruik, en de plaatsing in het midden van een groot vel wit blad. De ‘leegte’ rondom de man zorgt ervoor dat hij gevoelsmatig kleiner lijkt en op een afstand wordt gezet.’